سه شنبه ۱۸ آذر ۱۴۰۴ 2025-12-09
  • صفحه اصلی
  • درباره ما
  • تماس با ما
  • جست و جو

  • بانک / بیمه / بورس
    بانک بیمه بورس لیزینگ طلا و ارز
  • نفت و انرژی
    نفت و گاز پالایش و پتروشیمی نیرو و انرژی های نو
  • صنعت و معدن
    صنعت معدن
  • حمل و نقل / خودرو
    حمل و نقل خودرو
  • اقتصاد کلان
    بودجه تجارت گردشگری کشاورزی
  • بین الملل
  • چندرسانه ای
    فیلم عکس
  • منهای اقتصاد
  • مجلس و فرهنگ اقتصاد
منو
  • صفحه اصلی
  • بانک / بیمه / بورس
    • بانک
    • بیمه
    • بورس
    • لیزینگ
    • طلا و ارز
  • نفت و انرژی
    • نفت و گاز
    • پالایش و پتروشیمی
    • نیرو و انرژی های نو
  • صنعت و معدن
    • صنعت
    • معدن
  • حمل و نقل / خودرو
    • حمل و نقل
    • خودرو
  • اقتصاد کلان
    • بودجه
    • تجارت
    • گردشگری
    • کشاورزی
  • بین الملل
  • چندرسانه ای
    • فیلم
    • عکس
  • منهای اقتصاد
  • مجلس و فرهنگ اقتصاد
  • درباره ما
  • تماس با ما
  • جست و جو

گرامیداشت آیین‌های هفته بیمه در استان فارس با حمایت بیمه پاسارگاد | پاسخ به سوالات سهامداران بانک ملت در کنفرانس اطلاع رسانی | خبر خوب برای سهامداران/ سود خالص بانک ملت به بیش از ۷۹ همت رسید | محصولات جدید بانک ملت بر پایه فناوری های نوین و متکی بر دانش نخبگان کشور است | حرکت بانک توسعه صادرات به‌سوی بانکداری تمام‌دیجیتال تا سه سال آینده |

کد خبر: 100799
تاریخ انتشار: 23 مرداد 1404 - ۱۹:۰۸

جنبه‌های تاریخی حضور اسرا و جناب جابر بن عبدالله انصاری در کربلا و زیارت اربعین

اسدالله غلام پور

فرهنگ اقتصاد _ در دیدگاه استاد شهید مرتضی مطهری، تحلیل و نقدی جدی نسبت به روایت‌های رایج درباره «زیارت اربعین» مطرح شده است. ایشان، برخلاف برخی از تفاسیر رایج، بر اصالت و صحت بسیاری از روایت‌های مرتبط با مراسم اربعین تردید کرده‌اند. استاد مطهری قائل به صحت غالب روایت‌های اثباتی درباره اولین اربعین نیست و آن‌ها را بر مبنای نبود شواهد تاریخی و عقلانی رد می‌کند. بنابراین، به جای تمرکز بر جنبه‌های تاریخی محل مناقشه، ایشان زیارت اربعین را برگرفته از ارزش‌های عمیق دینی مانند عدالت‌خواهی، معرفت و مسئولیت اجتماعی می‌دانستند. مطهری معتقد بود روایت‌های مرسوم درباره اربعین، مانند زیارت اهل‌بیت در مسیر بازگشت از شام و ملاقات با جابر، بر پایه منابع تاریخی قوی نیستند و با اسناد معتبر نیز سازگاری ندارند. وی این روایت‌ها را نوعی «دروغ پذیرفته‌شده» در جامعه تلقی می‌کرد و تأکید داشت که باورهای مذهبی باید بر پایه تحقیق دقیق و اسناد معتبر تأیید شوند، نه صرفاً بر تکرار روایت‌هایی که ممکن است فاقد پشتوانه تاریخی باشند. مهم‌ترین نکات در این زمینه از دیدگاه مرحوم استاد مطهری عبارت‌اند از: ۱)رد روایت ملاقات اسرا با جابر در مسیر بازگشت، مطهری می‌گوید اینکه گفته شده اسرا در اولین اربعین به کربلا آمده‌اند و با جابر بن عبداللّه انصاری ملاقات کرده‌اند، تنها در کتاب «لهوف» آمده و در منابع معتبر دیگری تأیید نشده و حتی توسط سید بن طاووس تکذیب شده است. ۲)نادرست بودن مسیر عبور اهل‌بیت از کربلا، ایشان تأکید می‌کنند که مسیر حرکت اهل‌بیت از شام به مدینه از کربلا عبور نمی‌کرده و لذا روایت‌های مربوط به حضور آنان در کربلا در آن زمان، با واقعیت تاریخی تطابق ندارد. ۳) نقد روایت‌های پذیرفته‌شده به‌عنوان «دروغ‌های پذیرفته‌شده»، مطهری مواردی از روایت‌های معمول در مراسم اربعین را «دروغ‌هایی پذیرفته‌شده توسط جامعه» دانسته و این امر را نشانه‌ای از نوع نگاه نادرست جمعی به تاریخ و رویدادها می‌داند. با وجود نقد روایت‌های تاریخی، استاد مطهری اهمیت و معنای عمیق زیارت اربعین را برجسته می‌ساخت. در نگاه او، زیارت اربعین نماد احیای پیام حسین (ع) در درون زائر است. زائر اربعین اگر تنها جسم باشد و دل همراه نداشته باشد، هنوز به مقصد نرسیده است. زیارت اربعین برای او سفر از غفلت به تذکر، از تماشا به تبعیت و از عاطفه به معرفت بود. در این حرکت، زائر وجدان خود را مخاطب قرار می‌دهد و بر خاک مقدسی قدم می‌گذارد که با خون آزادی، عدالت و کرامت انسانی آغشته است. مرحوم‌ مطهری می‌دید این زیارت نباید به گردشی بزرگ بدل شود؛ اگر با شعور و تعهد همراه باشد، به «نهضتی زنده و مؤثر» تبدیل می‌شود.
علاوه بر مرحوم مطهری، برخی از پژوهشگران و مورخان قدیمی نیز درباره حضور جابر بن عبدالله انصاری و کاروان اسرا در کربلا در نخستین اربعین تردیدهایی مطرح کرده‌اند. خلاصه دیدگاه‌های آنان چنین است: الف)دیدگاه‌های تردیدکنندگان: ۱)کمبود منابع اولیه، در منابع کهن قرن اول و دوم هجری، اشاره‌ای مستقیم به ملاقات جابر با کاروان اسرا در کربلا در اربعین دیده نمی‌شود. گزارش مشهور، بیشتر در کتاب‌های متأخر (مانند «لهوف» سید بن طاووس – قرن هفتم) آمده است. ۲)مسافت و زمان‌بندی، از نظر برخی مورخان، فاصله شام تا کربلا و زمان لازم برای بازگشت کاروان اسرا، با زمان رسیدن به اربعین (۴۰ روز بعد از عاشورا) همخوانی ندارد، مگر اینکه مسیر بازگشت مستقیماً از کربلا گذشته باشد که شواهد قطعی ندارد. ۳)گزارش‌های متفاوت تاریخی، برخی روایات می‌گویند کاروان اسرا پس از شام مستقیم به مدینه رفتند، و بازگشت به کربلا در همان سال را ذکر نمی‌کنند. ب)دیدگاه‌های موافق: ۱)نقل‌های معتبر شیعی متأخر: کتاب «لهوف» و نیز «مثیر الأحزان» ابن نما حلی، گزارش حضور کاروان اسرا در اربعین اول در کربلا را ذکر کرده‌اند. ۲)سابقه جابر در زیارت قبر امام حسین(ع)، گزارش دیدار جابر و عطیه عوفی در اربعین، در منابعی مانند «بصائر الدرجات» و «مصباح المتهجد» آمده و از نظر سندی پذیرفتنی است. ۳)امکان سفر سریع‌تر: برخی محققان محاسبه کرده‌اند که اگر کاروان از شام زود حرکت کرده باشد و مسیر کوتاه‌تری را برگزیده باشد، رسیدن به کربلا در روز اربعین ممکن بوده است.
جمع‌بندی کلی: حضور جابر در اربعین اول تقریباً مورد اتفاق همه منابع است. حضور کاروان اسرا بیشتر در منابع قرن هفتم به بعد آمده و در متون اولیه قرون دوم تا پنجم دیده نمی‌شود. اختلاف نظر بر سر ملاقات جابر و کاروان به دلیل نبود نقل صریح در منابع کهن و اختلاف در محاسبه زمان سفر است. مورخین و موافقین حضور کاروان اسرا و جناب جابر در اولین اربعین عبارتند از: ۱) شیخ طوسی در کتاب مصباح المتهجد، در قرن پنجم هجری، وی موافق حضور جابر است و نقل زیارت اربعین توسط جابر و عطیه عوفی را تایید کرده است. ۲) صفار قمی در بصائر الدرجات در قرن چهارم هجری موافق حضور جابر است و از قدیمی‌ترین نقل‌های زیارت قبر امام حسین(ع) در اولین اربعین است. ۳) ابن نما حلی در مثیر الأحزان در قرن هفتم هجری موافق حضور کاروان اسرا بوده و ذکر ملاقات جابر و کاروان در کربلا را آورده است. ۴) سید بن طاووس در لهوف در قرن هفتم، موافق حضور کاروان اسرا بوده و جزئیات بازگشت از شام و توقف در کربلا را ذکر کرده است.
مورخینی که در این موضوع مخالف بوده یا تردید دارند، عبارتند از: ۱) ابومخنف در مقتل الحسین(منقول در طبری) در قرن دوم هجری بدون ذکر حضور کاروان در اربعین فقط شرح ماجرای کربلا و اسارت را ذکر کرده است. ۲) احمد بن ابی یعقوب در تاریخ یعقوبی، در قرن سوم بدون ذکر حضور در اربعین فقط روایت بازگشت مستقیم به مدینه را ذکر کرده است. ۳) شیخ مفید در الارشاد در قرن پنجم هجری بدون تصریح به ملاقات کاروان اسرا و جناب جابر، فقط حضور جابر را ذکر کرده، ولی حضور اسرا را ذکر نکرده است. ۴) سید جعفر شهیدی در کتاب «پس از پنجاه سال»، در قرن ۱۴ هجری، بعلت مشکل زمان‌بندی سفر شام–کربلا–مدینه، تردید در امکان ملاقات کرده است. ۵) آیت‌الله جعفر سبحانی در قرن ۱۵ هجری، امکان‌پذیری حضور کاروان اسرا حتی با فرض مسیر خاص برای رسیدن در اولین اربعین را ممکن ندانسته است.

 

برچسب ها: اربعین, اسدالله غلام پور, کربلا

به اشتراک بگذارید:
تلگرام
تویتر
واتس آپ


لینک خبر:
https://farhangeghtesad.ir/news/100799

نظرات بینندگان

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

صفحه اهالی موسیقی
  • اخبار پر بازدید
  • اخبار پربحث
  • اعلام اسامی برندگان قرعه کشی جشنواره حساب های قرض الحسنه بانک ملت
  • اعلام شعب کشیک بانک ملت در روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه ۵ آذرماه ۱۴۰۴
  • اسامی برندگان چهل و پنجمین دوره قرعه‌کشی حساب‌های قرض‌الحسنه پس انداز بانک مسکن اعلام شد/ لیست اسامی برندگان در سایت بانک مسکن
  • اعلام فهرست شعب کشیک بانک سپه در استان‌ها / پنجشنبه، پانزدهم آبان‌ماه
  • اعلام فهرست شعب کشیک بانک سپه در استان‌ها / پنجشنبه، هشتم آبان‌ماه
  • شعب کشیک بانک تجارت در روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه ۴ و ۵ آذر ماه در خدمت مشتریان خواهند بود
  • فهرست شعب کشیک بانک رفاه کارگران در استان تهران در روزهای سه شنبه و چهار‌شنبه ۴ و ۵ آذر ماه اعلام شد
  • نشان عالی کیفیت در صنعت اپراتوری به مدیرعامل همراه اول اعطاء شد
  • مقامات استان کرمانشاه، خواستار مداخله وزیر دفاع در پرونده یک استعفای پرابهام شدند
  • بدعتی نو در صنعت پتروشیمی ایران، کسب مقام اول دیگر به معنای موفقیت و پاداش نیست؛ بلکه به معنای خداحافظی با صندلی مدیریت است!!!
  • تقدیر صندوق بازنشستگی نفت از موفقیت صادراتی بزرگ شرکت نفت سپاهان
  • مدیریت هادی عبداللهی چگونه این شرکت را به صدر صنعت بیمه رساند
  • بیمه دی پشتیبان جامعه در عصر تهدیدات نوین
  • رشد ۱۱۰ درصدی مبلغ اوراق گام صادر شده توسط بانک کشاورزی / تخصیص ۴۲۸۰ میلیارد ریال اعتبار به زنجیره‌های تولید بدون خلق پول جدید
آخرین اخبار
  • گرامیداشت آیین‌های هفته بیمه در استان فارس با حمایت بیمه پاسارگاد
  • پاسخ به سوالات سهامداران بانک ملت در کنفرانس اطلاع رسانی
  • خبر خوب برای سهامداران/ سود خالص بانک ملت به بیش از ۷۹ همت رسید
  • محصولات جدید بانک ملت بر پایه فناوری های نوین و متکی بر دانش نخبگان کشور است
  • وزیر نفت: اتصال کارت سوخت به کارت بانکی تا پایان شهریور اجرایی می‌شود
  • حرکت بانک توسعه صادرات به‌سوی بانکداری تمام‌دیجیتال تا سه سال آینده
  • گاز ساختمان های تحت مدیریت دولت قطع شود/ کارکنان با لباس زمستانه در محل کار حاضر شوند/ با پرده مناسب، عایق درب و پنجره ها به آسانی می توان از هدر رفت گرمای خانه و محل کار جلوگیری کرد
  • اولین اوراق مرابحه ارزی با پایه «دلار» برای گروه صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس منتشر می‌شود/ آغاز عرضه ۷۰ میلیون‌دلاری اوراق مرابحه ارزی پتروشیمی بندرامام از ۱۸ آذر/ گامی مهم برای افزایش درآمد ۴۰۰ میلیون‌دلاری سالانه بندر امام
  • پیام مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی به مناسبت هفته سلامت اداری در صنعت نفت
  • رونمایی پرداخت الکترونیک پاسارگاد از سرویس NFC «پی‌پاد»
  • بانک مسکن پیشتاز در اجرای طرح نهضت ملی/ پرداخت بیش از ۲۰ هزار میلیارد ریال سهم‌الشرکه به پروژه های نهضت ملی در منطقه شرق تهران
  • تأمین ۴۰ درصد از افزایش سرمایه ۱۰۰ همتی بانک مسکن از مسیر انتشار اوراق رهنی
  • حرکت بانک صادرات ایران به سمت بانک جامع با تکیه بر اصلاحات حقوقی و مالی
  • پرداخت بیش از ۹۰ هزار میلیارد ریال تسهیلات در سال جاری
  • مشارکت بانک رفاه کارگران در ساخت و تجهیز ۵۳ باب مدرسه

منهای اقتصاد
  • گاز ساختمان های تحت مدیریت دولت قطع شود/ کارکنان با لباس زمستانه در محل کار حاضر شوند/ با پرده مناسب، عایق درب و پنجره ها به آسانی می توان از هدر رفت گرمای خانه و محل کار جلوگیری کرد
  • افتتاح نمایشگاه دائمی محصولات و خدمات هوشمند مرکز تحقیق و نوآوری همراه اول
  • درزگیر درب و پنجره و پرده مناسب منجر به کاهش ۵۰درصدی هدر رفت گرماو سرما و کاهش ورود صدا به خانه می شود
  • ثبت رکورد بالاتر از ۴ گیگابیت بر ثانیه روی شبکه ۵G همراه اول
  • خودروهای سواری کمتر از ۲۰ درصد مقصر آلودگی هوا؛ نیروگاه ها و ناوگان دیزلی عامل اصلی
  • برگزاری همایش ملی فرصت‌های سرمایه‌گذاری ICT با مشارکت همراه اول
  • ناصر مسعودی خواننده‌ پیشکسوت موسیقی گیلان درگذشت

فیلم
    تپش زندگی در قلب «سرو»؛ روایت خانواده سرو از اهدای زندگی
    فرهنگ اقتصاد _ در دنیای پرشتاب امروز، جایی که مسئولیت‌های فردی و سازمانی گاه ما را از توجه به نیازهای عمیق‌تر انسانی بازمی‌دارد، لحظاتی هستند که همچون چراغی پرنور،…
    برندگان یک میلیارد ریالی دوازدهمین دوره قرعه‌کشی سپرده سبای بانک پارسیان؛ همراهی شما، جوایز ارزشمند ما !
    فرهنگ اقتصاد _ بر اساس این گزارش، احمد محکی مشتری شعبه دزفول، عزت اله اعظمی مشتری شعبه گلپایگان و سعید جعفری مشتری…
    قدردانی بانک پارسیان از بانوان سپرده‌گذار با جوایز ارزشمند
    فرهنگ اقتصاد _ بانک پارسیان به‌پاس قدردانی از همراهی بانوان پرمهر سرزمینمان، طرح تشویقی ویژه‌ای را در غالب دو پویش با مخاطب قرار دادن بانوان دارای سپرده‌های مختلف،…
    نخستین نمایشگاه پتروشیمی اهواز پترواکس
    یک استراتژی برد-برد برای مصرف گاز خانوار + ویدئو
    فرهنگ اقتصاد _ دکتر علی امرایی، مدیرعامل شرکت صنایع معدنی فولاد سنگان، اعلام کرد: در سال گذشته، این شرکت تقریباً یک‌سوم سال را با قطعی برق و گاز مواجه بود؛ اما امسال با…
    گزارش تصویری حضور شرکت پتروشیمی اروند در نوزدهمین نمایشگاه بین المللی ایران پلاست ، شهریور ۱۴۰۴
    مجمع بوعلی برگزار شد
    فرهنگ اقتصاد _ مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت پتروشیمی بوعلى سينا امروز با حضور حداکثری سهامداران تشکیل شد. این مجمع ۸۳۶۰ ريال سود به ازای هر سهم تقسیم کرد.

    در این مجمع افزایش سرمایه پتروشیمی بوعلى…


عکس
    گزارش تصویری غرس نهال در مجتمع پتروشیمی شازند
    آغاز روند ممیزی در پتروشیمی پارس/جلسه افتتاحیه برگزار شد+تصاویر
    فرهنگ اقتصاد _ به نقل از روابط عمومی پتروشیمی پارس؛ تیم ممیزی شرکت پالایش و ارزیابی انطباق ایران از امروز ارزیابی از واحدهای مختلف شرکت را آغاز کردند که…
    گزارش تصویری/ نشست مدیرعامل گروه صنایع پتروشیمی خلیج فارس و مدیران ستادی و شرکت‌های تابعه با تولیدکنندگان داخلی صنعت پتروشیمی و شرکت‌های دانش بنیان در ایران پتروکم








     














    …
    از بازدید رئیس صندوق‌های بازنشستگی صنعت نفت و اعضای هیات‌رئیسه مجلس تا حضور گسترده رسانه‌ها در غرفه بزرگ‌ترین هلدینگ پتروشیمی ایران
    فرهنگ اقتصاد _ به نقل از روابط عمومی شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس، حسین حسین‌زاده رئیس…

  • صفحه اصلی
  • درباره ما
  • تماس با ما
  • پیوندها

پایگاه خبری - تحلیلی فرهنگ اقتصاد دارای مجوز فعالیتی به شماره 86047 از طرف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می باشد.

تمامی حقوق برای فرهنگ اقتصاد محفوظ می باشد. | 2020-1399

طراحی سایت و سئو: خدمت وب